petek, 8. november 2013

Super opravljeno! Le tako naprej / prebrano



Pljusk pohval; Ken Blanchard

To knjigo mi je predlagala socialna pedagoginja, ki je dala odpoved v službi na socialni takoj zatem, ko je napredovala. Zakaj? Ker z našim sistemom ne moreš pomagati ljudem če si še tako želiš. Tudi med sodelavci ni bilo dobrega vzdušja. Delo ni bilo tako kot je pričakovala in je zato šla raje na svoje, čeprav v zrelih letih. Dodala je tudi, da ji niti fakulteta ni dala pravega znanja za življenje in bi vse to oziroma še več izvedela samo če bi le prebrala nekaj knjig.

V Pljusku pohval boste našli napotke kako dobro vzdrževati in krepiti medosebne odnose. Poudarek daje na komunikacijo v obliki pohval, pozitivnih kritik in preusmerjanja negativnega.

Knjigo bi priporočala vsem, ki bi bili radi oblikovali motivacijsko in vzpodbudno okolje delovanja. Posameznikom, parom, materam, očetom, učiteljem in vodjem na različnih področjih.

Avtor ob predstavi kitov v SeaWorld-u  s trenerjem pripelje gledalca do odgovora na vprašanje kako kot vodja oddelka bolje komunicirati z uslužbenci in kako ohraniti pozitiven odnos v družini, še posebej z najstniškimi otroci. 

LEKCIJA 1

Zgradi zaupanje. Poudarjaj pozitivno. Kadar se pojavijo napake, preusmeri energijo.

Pri učenju kitov za nastop trenerji ne uporabljajo fizičnih kazni ali odrekanje hrane.  Prvo z orkami zgradijo zaupanje in nato poudarjajo pozitivno. Pohvalijo živali, ko nalogo izvedejo pravilno in jim takrat posvetijo veliko pozitivne pozornosti.

Ko pa kit kaj naredi narobe, se zato enostavno ne zmenijo. Oziroma takoj preusmerijo njegovo pozornost.

Več, ko namenite nekemu obnašanju pozornost, večja verjetnost obstaja, da se bo takšno obnašanje ponavljalo.

Če ne želite spodbujati slabega obnašanja, temu ne posvečajte veliko časa. Namesto tega preusmerite energijo. Npr. če otrok joka, ker ni dobil bonbona, preusmerite njegovo pozornost z igračo.

Dobro obnašanje med drugim tudi nagradimo. Pri kitih so nekoč uporabljali ribe. A kaj, ko se nasitijo. Zato kitom veliko pomeni tudi pohvala ali božanje po glavi. Pri zaposlenih je nekakšna motivacija denar, a potrebno je najti tudi druge načine nagrajevanja. Odstotki prodaje, ugodna oddaja počitniških hišic v lasti podjetja… Nagrada za otroke je lahko  skupno igranje.

LEKCIJA 2

Metoda VIR – vir delovne uspešnosti: Vzrok, Izkušnja, Reakcija

V = vzrok;
Tisto, kar povzroči dejavnost ali spodbuja obnašanje je vzrok. Trenerji v SeaWorldu uporabljajo znake z rokami, žvižgi. Pri ljudeh vzrok predstavljajo navodila, izobraževanje, prošnja, kričanje. Najpogosteje predstavljajo vzrok za dejavnost cilji.
Cilji naj bodo jasni. Identični tako za vodjo kot podrejenega. Starša in otroka. 

I= izkušnja;
Ko ljudi motivirate za opravljanje želene dejavnosti in postavite jasne cilje, morate opazovati izkušnjo.
Kiti tako skačejo v zrak, se priklanjajo. Ljudje pa učinkovito komunicirajo, oddajo poročila, otroci pospravijo sobo…

R= reakcija;
Kar se zgodi po želeni dejavnosti. Vodje, starši pogosto po podanih navodilih, ciljih pozabijo spremljati potek akcije oziroma izkušnjo. Posledično nikoli niti ne pohvalijo storjenega.
Najpogostejši odziv, na katerega ljudje naletijo po opravljeni nalogi, je pravzaprav popolna odsotnost odziva. Nihče ničesar ne opazi in ne izraža mnenja. Vse dokler ne gre nekaj narobe.
In ravno reakcija ima največji vpliv na delovno uspešnost.

Možne so 4 vrste reakcij:
-          Brez odziva; ne pričakujte boljšega vedenja
-          Negativni odziv; usmerjanje pozornosti na napačen primer (jezen pogled, verbalna kritika, kazen)
-          Preusmeritev; preusmeritev pozornosti na drugo nalogo in čakanje, da spet naredijo nekaj dobrega. Sledi pohvala, nagrada.
-          Pozitivni odziv; pohvala (za otroke igranje, gledanje TV, drugi privilegiji; v službi napredovanje, izobraževanje)

Primer preusmeritve: šef opiše napako zaposlenega, ne da ga pri tem obsoja. Potem krivdo prevzame nase(ker je podal slaba navodila) in s tem izniči pritisk zaposlenega. Ovire so bile odpravljene in zaposleni se je že bil pripravljen učiti. Šef je z njim podrobno pregledal nalogo, pri kateri je zaposleni naredil neumnost in mu pokazal ter razložil kako jo je potrebno opraviti. Nazadnje je še kot nagrado izrazil zaupanje v zaposlenega in ni niti namignil na kazen. Zaposleni se tako ni počutil neumnega, naučil se je nekaj novega in s še večjo vnemo se lotil naslednjih nalog.

Torej, odziv s preusmeritvijo:
-          Čim prej in brez obsojanja opišite napako ali težavo
-          Pojasnite zakaj ima napaka negativne posledice
-          Če je to primerno, prevzemite krivdo, ker niste naloge dovolj pojasnili
-          Detaljno razložite nalogo in se prepričajte, da jo drugi razumejo
-          Izrazite svojo neomajno zaupanje v osebo

 Preden se pozitivno odzovete ne smete čakati na povsem pravilno opravljanj dejavnosti. Na primer:  popolno tehniko meta na koš otroka. Napredek nenehno opažajte, hvalite, nagrajujte. Ko se otrok postavlja na noge ga pohvalite, ploskajte. Ko naredi nekaj korakov s hojico spet. To mu da motivacijo za naprej. In ko shodi zopet pohvalite. Si predstavljate, da bi otroka kaznovali, ker je vstal? Verjetno nebi več poskušali. 

Posledično v knjigi razlagajo o dveh odzivih:
-          Negativnemu 'pa te mam'; najlažje je pasivno opazovati in nato drugemu očitati napake
-          Pozitivnemu 'pljusku pohval'; ta odziv je težji, saj je zanj potrebno biti potrpežljiv in se obvladovati

Naučite se gledati na vaše sogovornike, sodelavce, prijatelje, otroke iz drugega zornega kota in iščite situacije, v katerih boste naleteli na dobro opravljeno delo. to bo od vas zahtevalo več truda, a ko boste dosegli želeno obnašanje, bo vse poplačano. Pozitivni odzivi naj bodo nenehno prisotni v obliki majhnih pohval, nagrad.

Odziv s pljuskom pohval:
-          Ljudi takoj pohvalite
-          Povejte jim, kaj točno so naredili pravilno ali skoraj pravilno
-          Zaupajte jim svoje pozitivne občutke glede tega, kar so naredili
-          Spodbujajte jih, naj delo še naprej dobro opravljajo

V svojih odnosih poudarjajte pozitivno. 

Če je kdaj od določene osebe neko vedenje res nesprejemljivo. Ste poskusili s preusmerjanjem in ne deluje. Dajte osebi vedeti, da je njeno vedenje nesprejemljivo vendar ne kritizirajte osebe same. S tem bi namreč izgubila zaupanje v vas. 

LEKCIJA 3 

Vprašati se moramo oziroma izvedeti kaj določenega posameznika motivira. 

Različne ljudi motivirajo različne stvari.

Najvišji cilj odziva s pljuskom pohval je ta, da ljudje začnejo črpati motivacijo iz sebe. Sami sebe morajo zalotiti pri dobrem delu in potem temu primerno reagirati. 

Nikoli ne predvidevaj, da veš kaj koga motivira.

Pljusk pohval deluje le, če si odkrit in iskren. Ne se pretvarjati, se prilizovati ali širokoustiti. Vaši sogovorniki bodo to opazili in izgubili zaupanje v vas. 

LEKCIJA 4

Bodite pripravljeni izboljšati odnose z ljudmi s katerimi preživite veliko časa. Družina, prijatelji, sodelavci. Pogovorite se z bližnjimi.
 
Predvidite odzive ljudi že vnaprej in bodite do njih odkriti. Priznajte jim, da ste imeli preveč negativen odnos in da se želite spremeniti. Zaupajte jim metodo s pljuskom pohval in jih prosite za pomoč. Naj vas opomnijo, ko uporabite metodo 'pa te mam'. Naj vam razjasnijo kakšno priznanje si želijo od vas za dobro opravljeno delo. Na kakšen način naj se odzovete, da bo to v skladu z njihovimi potrebami in željami.


Si želite izboljšati svoj odnos? Kdor reče, da se bo potrudil, le na bolj fin način pove, da nečesa ne bo naredil.  Odnos med dvema se ne bo izboljšal, če nista obe popolnoma predani izboljšanju odnosa. Tako tudi npr. zakonsko svetovanje ne bo uspešno, če eden ali oba partnerja nista pripravljena staviti vsega na istega konja, če se, z drugimi besedami, le trudita, ni noben od njiju pošten, ker je odnos še zmeraj na preizkušnji. Šele, ko se oba zavežeta, da se bosta popolnoma predala odnosu, se lahko pogovarjata o katerikoli težavi ali odprtem vprašanju, ne da bi se bala, da bi z eno samo besedo lahko povzročila razpad zveze.

Opisala sem osnovne napotke. Če bi radi izvedeli še več, na konkretnih primerih, pa vzemite v roke knjigo. Prijetno branje vam  želim.

VIR: Pljusk pohval, Ken Blanchard